Nie nadarmo sa hovorí, že kto nie je na sociálnych sieťach, akoby ani neexistoval. Tento výrok platí rovnako pre značky, slávne osobnosti, médiá či našich blízkych. Sociálne siete nás udržiavajú informovaných, vzdelávajú či zabávajú. Sú našou každodennou súčasťou. Aj preto je jednou z najefektívnejších súčastí online marketingu práve stále populárnejší social media marketing.
Okrem vytvorenia účtov na rozličných sociálnych sieťach, na ktorých sa sústredí vaša potenciálna cieľová skupina, však vytvorenie úspešnej social media stratégie vyžaduje aj ďalšie informácie, medzi ktoré patrí i znalosť najnovších trendov. Preto Vám v tomto článku predstavíme desať trendov social media marketingu, ktoré by mal v roku 2021 poznať každý social media manažér. Ste pripravený? Poďme na to.
- Meme v pandémii koronavírusu
Prvým z trendov na sociálnych sieťach, o ktorom ste určite už počuli sú tzv. meméčka. Ich využitie a zmienky o nich od leta 2019 do leta 2020 stúpli z 19,8 milióna na 24,9 milióna, čo predstavuje 26 percentný ročný nárast (Talkwalker, 2020). Ich popularita stúpla najmä počas lockdownu na začiatku pandémie koronavírusu, kedy ľudia trávili čas zavretý doma a na sociálnych sieťach hľadali chýbajúce sociálne kontakty a dávku zábavy. Až deväť z desiatich používateľov sociálnych sietí uviedlo, že počas pandémie na sociálnych sieťach strávia denne najmenej o pol hodiny viac ako zvyčajne. Vzhľadom na aktuálnu situáciu a stále pretrvávajúci lockdown, je viac ako pravdepodobné, že meméčka ešte naberú na popularite. Ak ste ich ešte nezaradili do svojej social media stratégie, tak je potrebné sa nad tým zamyslieť.
- Videá sú stále tu
Videá boli hitom už pred pandémiou, avšak počas lockdownu sa stali ešte populárnejšími. Prudký nárast zaznamenal najmä videostreaming a očakáva sa, že medzi rokmi 2020 a 2027 vzrastie o ďalších 20,4 percenta (Grand View Research, 2020). Tento očakávaný vývoj podporuje i nedávne správanie spotrebiteľov. Počet živých vysielaní vzrástol aj na Instagrame, a to najmä medzi februárom a marcom až o 70 percent. Momentálne umožňuje vo svojej službe IGTV zobrazovať reklamy.
- Niche Platformy stúpajú na popularite
Reklamy na Facebooku sú stále lukratívnym marketingovým kanálom. Najnovšie trendy v sociálnych sieťach ale poukazujú na to, že pozornosť sa oplatí venovať aj novým – aj keď menším sociálnym sieťam. Príkladom môže byť TikTok. V roku 2019 čas stráaný na tejto sieti medziročne vzrástol o 210 percent (App Annie, 2020).
- Popularita príbehov na sociálnych sieťach rastie
Aj keď táto funkcia bola uvedená pred viac ako piatimi rokmi, ukázalo sa, že je jednou z najpopulárnejších a najrýchlejšie rastúcich trendov. Počet aktívnych používateľov Instagram Stories vzrástol päťnásobne zo 100 miliónov v roku 2016 na 500 miliónov v roku 2019. Pokiaľ ide o príbehy na Facebooku, jeho denní aktívni používatelia sa viac ako strojnásobili zo 150 miliónov v roku 2018 na 500 miliónov v roku 2019.
- Digitálne dezinformácie na vzostupe
Sociálne médiá sú dvojsečnou zbraňou. Čoraz viac ľudí sa na ne spolieha ako na relevantný zdroj správ, a práve tento fakt ju robí nebezpečnou. Najnovší výskum ukazuje, že dezinformácie na sociálnych sieťach od februára 2020 pribúdajú (Talkwalker, 2020). Tento trend prinieslo šírenie ochorenia COVID-19, kedy sa ľudia hrnuli na sociálne médiá, aby sa dozvedeli najnovšie informácie o pandémii, čo poskytlo príležitosť šíriteľom falošných správ, tzv. hoaxov. Niektoré platformy sociálnych médií majú zavedené opatrenia proti šíreniu dezinformácií. Napríklad Twitter začal pridávať varovné štítky k tweetom, ktoré obsahujú „manipulovaný“ obsah. Napriek týmto opatreniam bola kontrola digitálnych dezinformácií na sociálnych sieťach problémom a pravdepodobne to tak bude aj v roku 2021.
- Predaj cez sociálne siete je vaša budúcnosť
Vedeli ste, že až 55,2 percenta všetkých používateľov internetu Generácie Z tvrdí, že ich nedávne nákupy oblečenia boli inšpirované obsahom na sociálnych sieťach? Takmer rovnako ovplyvnená sociálnymi sieťami je i generácia Y, z ktorej 50,6% uvádza, že si kúpila tovar online po prehliadaní sociálnych médií. Celkovo možno bezpečne povedať, že viac ako polovica všetkých používateľov internetu vo veku od 14 do 34 rokov si nedávno kúpila tovar online na základe sociálnych sietí. Na základe týchto dát môžeme tvrdiť, že obchodovanie na sociálnych sieťach môže byť práve vašou konkurenčnou výhodou. Koniec koncov, vaši konkurenti to už možno robia, keďže takmer tri z desiatich firiem tvrdia, že buď už implementovali plán obchodovanie na sociálnych sieťach, alebo o tom uvažujú v priebehu najbližších 12 mesiacoch (Hootsuite, 2019).
- Na stotožnení sa so značkou v social media marketingu záleží
Čoraz väčší počet spotrebiteľov považuje stotožnenie so značkou za dôležitý faktor pri rozhodovaní, ktoré značky podporia. Dôležitá je najmä pre mladšie generácie Z a Y, ktoré si viac užívajú vizuálny obsah. Avšak existuje rozdiel medzi obsahom, s ktorým sa zákazníci stotožňujú, a tým, čo značky zverejňujú. Aj keď viac ako 90 percent obchodníkov verí, že vytvára autentický obsah, s ktorým sa môžu zákazníci stotožniť, 51 percent všetkých spotrebiteľov si myslí, že menej ako polovica všetkých značiek vytvára skutočne autentický obsah.
- Sociálne médiá ako vyhľadávač
Spotrebitelia sa čoraz viac pri nákupe spoliehajú na sociálne médiá. Podľa nedávnej štúdie štvrtina všetkých spotrebiteľov narazila na nové produkty a služby prostredníctvom obsahu na sociálnych sieťach. Štatistiky ukazujú, že 43 percent spotrebiteľov skúma produkty online prostredníctvom sietí sociálnych médií (GlobalWebIndex, 2019), pričom mladšie generácie majú tendenciu vyhľadávať produkty na sociálnych sieťach častejšie ako tie staršie.
- Rast chatovacích aplikácií
Prebiehajúca pandémia ovplyvňuje medziľudský kontakt a socializáciu. Mnohí ľudia preto na komunikáciu využívajú chatovacie aplikácie ako Messenger, Whatsapp, Viber, Signal či iné. Štúdie ukazujú, že počet používateľov týchto aplikácií stúpne v roku 2023 z až na 3,12 miliárd (eMarketer, 2019). V súčasnosti až 90 percent používateľov smartfónov na svete používa najmenej jednu chatovaciu aplikáciu. Preto by ste mali zvážiť jej začlenenie do marketingového plánu.
- Zákaznícky servis prostredníctvom sociálnych médií
Nedávna štúdia potvdzuje, že takmer traja z desiatich spotrebiteľov používajú sociálne siete na komunikáciu so podnikom (Drift, 2019). Väčšina z nich ako výhody uvádza pohodlie, 24-hodinový servis a dostupnosť.
Dúfame, že najnovšie trendy v social media marketingu Vám pomôžu pochopiť, ako budú zákazníci interagovať na sociálnych sieťach a vďaka tomu byť o krok pred vašou konkurenciou.